Roadtrip - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Mandy en Jurjen .. - WaarBenJij.nu Roadtrip - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Mandy en Jurjen .. - WaarBenJij.nu

Roadtrip

Door: Mandy

Blijf op de hoogte en volg Mandy en Jurjen

05 Januari 2017 | Zuid-Afrika, South Africa

Ik heb een beetje gefaald met het bijhouden van de blog tijdens onze vakantie, dus ik heb behoorlijk wat in te halen..

Panorama route
Vrijdag de 15e begon onze vakantie. Jur en ik vertrokken naar Johannesburg en reden gelijk door naar Sabie, wat aan het begin ligt van de Panorama Route. De trip duurde best lang, waardoor we een uur in het donker door de bergen moesten rijden. Dat hadden we nogal onderschat, want het was echt pikdonker en gigantisch mistig. Zelfs met groot licht zagen we niet verder als een paar meter. Ik hield Google Maps omhoog voor Jurjen, zodat hij kon zien wanneer er een bocht kwam...

Aangekomen in Sabie zaten we in een hele chille kamer. De gastvrouw was erg vriendelijk en er was een gigantische gezamenlijke woonkamer, waardoor we van een paar Zuid-Afrikanen goede tips kregen. De volgende dag reden we via Long Tom Pass naar Graskop. Op internet las ik dat dit dé plaats was om te verblijven op de Panorama route. Er was wel veel in de omgeving te doen, maar de plaats zelf is om 19.00 uur uitgestorven. Ook alle restaurants gaan dicht als het donker wordt.

We hebben daar vooral veel toeristische dingen gedaan (overdag dus), zoals God's Window, de potholes en de drie rondavels. Bij God's Window zie je een hele groep toeristen op een klein stukje van krap twee vierkante meters staan kijken naar een uitzicht wat opzich best mooi is. Jur en ik zijn verder gelopen tussen een paar rotsen en plantjes door, nog veel verder naar boven naar plekken waar bijna niemand komt. Dat was nog duizend keer mooier. Dus als je daar nog een keer komt.. zoek de leuke weggetjes.

De laatste dag in Graskop hebben we een kerstfoto gemaakt, zodat we die konden laten drukken als kerstkaart. Die hebben we naar Nederland gestuurd, maar nog niet iedereen heeft 'm binnen, dus dat is nog top secret.. Daarna waren we de toeristische dingen eigenlijk wel zat en wilde we iets actievers doen. Dus toen zijn we gaan raften (kanoën) in de Sabie Rivier. We maakte ons van te voren bang over hele heftige routes, maar dat viel super mee. Het was eigenlijk gewoon heel leuk en het water was heerlijk.

Kruger park
Na drie nachten in de Panorama route vertrokken we richting het Kruger park. We sliepen eerst aan de rand van het Kruger in een soort luxe bush tent met een zwembad en uitzicht op het Kruger. Zo konden we 's ochtends vroeg gelijk het park in rijden. De eerste nacht sliepen we in een groot rest camp: Lower Sabie. Restaurant, winkeltje, cell service, airco en een mooie kamer. What more do you want?

We hadden een sunset safari geboekt, maar omdat we nog tijd over hadden gingen we zelf door het park rijden. We hadden eigenlijk alleen nog maar Impala's gezien en een paar mooie beesten van afstandje. Nog geen olifant en die wilden we heeeel graag zien. Na een tijdje rondrijden riep ik opeens keihard 'JURJEN, KIJK DAAR! Achter dat bosje staat een olifant!' We waren dus helemaal blij dat we de kont van een olifant zagen.

Toen reden we helemaal gelukkig weer terug naar het park via een verlaten zandweggetje. Staat er opeens een olifant op vijf meter afstand langs de weg. Wij zette de auto stil en toen bedacht de olifant dat hij wou oversteken. We hebben daarna nog heel erg veel (kudde's!) met olifanten gezien, maar niet één die zo dichtbij als deze kwam. Hij liep op een paar centimeter afstand langs onze auto, zo bijzonder.

Daarna hebben de we sunset en sunrise safari gedaan en hebben we veel bijzondere beesten gezien. Giraffen, buffelo's, bizons. nijlpaarden, onwijs mooie vogels, heel vele olifanten, verschillende soorten antilopes, leeuwen.... many more.

We vertrokken voor de volgende nacht naar Biyamiti Bushveld Camp. Dit kamp was veel kleiner, zonder restaurant of winkel. We hadden een soort cabin met rieten dak, buitenkeuken en braai area. Vooral de braai area maakte Jurjen erg blij. Hij voelde zich een echte Man (met hoofdletter) tijdens het verzamelen van takjes. Misschien valt het op dat ik niet benoem dat we airco hebben.. dat hadden we namelijk niet. Het was volgens mij 37 graden in de schaduw, terwijl het windstil was. Niet te houden, ik werd echt gek van de warmte.

Op dat moment hadden we vier van de vijf dieren uit de Big Five gezien, we miste alleen nog de luipaard. De receptionist vertelde ons dat er een redelijk oud luipaard in het gebied rondloopt. Dus wij weer de auto in (airco!) en op zoek naar het luipaard. We hebben twee uur lang gereden en waren even gestopt om naar een krokodil en een hippo te kijken. Een ander stel kwam naast ons staan en vertelde dat ze een luipaard hadden gezien "over een heuveltje en in een stukje groen, bijna niet te zien". De omschrijving kon echt niet vager zijn, we moesten zelf nog op zoek naar welk heuveltje met een stukje groen ze bedoelde en er waren echt genoeg opties.. Met andere mensen hebben we een half uur met de verrekijker het hele gebied afgezocht, maar we zagen niks. De andere mensen waren net weg en wij stonden op het punt om te gaan. En toen stak 'ie z'n koppie omhoog. Wauw! Super mooi beest! Hij zat ook echt de hele tijd voor onze neus, maar hij lag achter een bosje. Jurjen en ik helemaal gelukkig en de Big Five kan van ons lijstje afgestreept worden, jeej!

Swaziland
Deel drie van de reis. We reden het Krugerpark uit en vertrokken naar Swaziland. Toch wat langer rijden dan we dachten en inclusief de hitte en het constante rondrijden en zoeken in het Kruger, kwamen we heel erg moe aan in Swazi. We sliepen in een rondavel in een game park (soort mini-Kruger). Omdat er geen roofdieren waren, mocht je daar gewoon rondlopen. Ik heb zo'n vier stappen van een zebra afgestaan en er liepen gewoon impala's en everzwijnen door het kamp. We besloten heel hard te chillen en vooral het zwembad maakte ons intens gelukkig. Eindelijk afkoelen! En eindelijk konden we onze nasty kleren wassen, omdat we ergens langer waren dan één nacht.

We mochten op het kamp mee eten, de dames hadden een super lekkere, traditionele maaltijd gemaakt. Heel lekker draadjesvlees met groenten. De tweede avond hadden een aantal andere vakantiegangers ons verteld over een lekker restaurant in een ander kamp, dus we gingen daar eten. Het was een lopend buffet en we hebben met een Duits stel een leuke avond gehad. Uiteindelijk moesten we terug naar ons kamp, maar we waren komen lopen en het was pikdonker. Er zitten geen roofdieren, maar nijlpaarden zijn ook niet altijd even vriendelijk. Maar goed, Jurjen die wist de weg wel want hij had het al een keer eerder gereden. Gelijk bij de eerste afslag kwamen we een ranger tegen.
"Waar gaan jullie heen?"
"Naar ons kamp"
"Weten jullie wel de weg"
"Ja", zegt Jurjen
"Weten jullie dan ook dat jullie nu verkeerd lopen?"
"..."
DE EERSTE AFSLAG AL!! Dus de ranger heeft ons netjes thuisgebracht en een leuke tip gekregen. Jurjen mag nooit meer de weg wijzen.

Onderweg in Swaziland kreeg Jurjen ook zijn eerste boete. Hij reed 'iets' te hard en stopte niet volledig bij het kruispunt. Dat moet namelijk in Swazi en Zuid-Afrika. Bij elk kruispunt moet iedereen volledig stoppen en dan mag de eerste rijden. Geen rechts heeft voorrang oid. Jurjen stopte dus niet volledig en werd naar de kant gewezen door een agent. 'Ja meneer, dat wordt een boete... 60 Rand alstublieft', zei meneer de agent. Ik had moeite met mijn lach inhouden. Jurjens eerste boete voor het negeren van een stop sign was omgerekend vier euro. Nou, daar hebben we niet moeilijk over gedaan.

St. Lucia
St. Lucia is een strandplaatsje in Zuid-Afrika waar we kerst gingen vieren. We hadden een prima kamer met zwembad en ontbijt, dus dat was top. Het plaatsje zelf was heeeeel erg saai. Er zijn restaurantjes, veel hotels, strandje en supermarkten. Niet heel bijzonder. We hebben daar lekker sushi gegeten tijdens kerst en zijn een cocktail bar ingegaan. Normaal sluit die om een uurtje of 9, maar omdat het kerst was ging de bar om 1 uur pas dicht! Alleen ze hadden geen rekening gehouden met het feit dat je tijdens kerst daar geen alcohol kan kopen. Het meeste was op en ze hadden nog maar drie cocktails die allemaal variaties op Long Island Ice Tea met Redbull waren.

Echt een kerstgevoel had ik niet. We gingen we samen uit eten en hadden van mamma een pakketje met kerstdingen gekregen voor foto's en van Sandra een kerstslinger, dat was leuk! Alleen in je jurkje in de zon zitten en dan kerst vieren voelt een beetje gek. Toch was het wel een bijzondere ervaring (en doe mij maar zon ipv sneeuw). Het uitgaan was ook erg gezellig, veel nieuwe mensen ontmoet die ons weer leuke tips hebben gegeven voor de rest van onze reis.

Durban
We reden verder voor twee nachten naar Durban. Echt, als je nog een keer een roadtrip gaat doen, sla deze stad dan over. Zo vies en absoluut niet gezellig. We sliepen in een Airbnb met een vrouw die heel vervelend was. Ze was wel heel aardig, maar ze praatte gigantisch veel en had het de hele tijd over dat we dingen met haar en haar vrienden moesten doen. Ze had vijf honden die 's nachts met de overbuurhonden feestjes gingen houden. Toen de honden eindelijk stil waren, begon een andere gast om 7 uur met muziek draaien. We zijn dus na de eerste nacht weg gegaan.

Drakensberg
In plaats van twee nachten, bleven we drie nachten in Drakensberg. We sliepen in Winterton in the Purple House. We hadden een heel fijn huisje (inclusief braaiplek en zwembad). We zijn de eerste dag was het al best laat door het rijden vanaf Druban, dus toen zijn we bij het zwembad gaan hangen en hebben we samen gebraaid. Ik heb mijn eerste vuurtje gemaakt met takjes en 1 lucifer en we hebben lekker vleesjes en salade gegeten. Wijntje erbij, wij helemaal gelukkig.

Dag twee zijn we eerst naar een vogelshow geweest. Heel leuk, met mooie roofdieren en veel informatie over de beesten. Daarna zijn we gaan lunchen. 's Middags zijn we gaan wandelen bij het Amfitheathre. Mooi uitzicht en een leuke wandeling door de bergen. Ik heb gelijk iets toegevoegd aan mijn to-do: bergschoenen kopen en een mooie berg beklimmen.

We hebben daar ook nog paard gereden. Ik had veel mensen gehoord dat dat super leuk is om te doen, dus ik heb de hele vakantie tegen Jur gezegd: we gaan wel paardrijden toch?? Na een rondje bellen hadden we het geregeld. We hadden aangegeven dat we beginners waren en we zouden twee uurtjes door de bergen gaan lopen. Toen we daar aankwamen betaalde we, kregen we een helm op en konden we gelijk op het paard klimmen. Ze wachtte tot we allemaal klaar waren (Jur, ik en twee meisjes) en toen waren we klaar om te gaan. Ik kon nog net vragen hoe ik die teugels moest vasthouden, dat leek me handig om te weten. Best eng, op zo'n wiebelpaard. Ik heb toen ik acht was een keer op een paard gezeten, maar daar bleef het ook wel bij. Het lopen was leuk en de omgeving was mooi. De gids was een beetje gek, hij zei alleen 'left' en 'right' en beide woorden leken heel erg op elkaar waardoor Jur steeds de verkeerde kant op ging. Maar toen.. ging hij opeens die paarden aansporen om te gaan rennen.. Uh.. wat? Hij ging eerst in draf, wat ik niet heel chill vond maar nog prima te doen. Toen ging hij in galop, wat ik echt vreselijk vond. Ik had geen idee hoe ik moest paardrijden en ik was me steeds krampachtig aan het vasthouden zodat ik niet eraf gegooid werd. Het was echt vreselijk kut. Ik probeerde dat paard steeds rustiger te laten lopen, maar hij luisterde alleen naar die gids en die riep elke keer dat het paard sneller moest gaan. Ik ga dus nooit meer paardrijden. Janken joh.

Terug naar Kaapstad
De 30ste zijn we vervolgens naar Joburg gereden om het vliegtuig terug te pakken naar Kaapstad. Daar haalde Jeanique, Nikki en Oscar ons op. Keiveel verhalen, want zij hadden natuurlijk ook een dikke vakantie gehad, ze hebben de garden route gedaan. We konden nog niet onze woning in Stellenbosch in, dus we sliepen twee nachten in een Airbnb in Muizenberg (aan het strand). Leuk voor oud&nieuw!

Oud&nieuw vierde we met z'n vijven bij Shimmy's, een club bij Waterfront. Ze hadden daar een kleine infinity pool en we danste om een zwembad die midden in het zand stond. Om 12uur gingen allemaal mensen daarin springen. Oud&nieuw in Zuid-Afrika is wel een beetje gek. Je hoort overdag geen enkele knal en je ziet nergens vuurwerk. Alleen om 12 uur wordt er vuurwerk afgestoken. Veel beter als in Nederland, maar ook wel gek omdat het dan meer voelt als een gewoon avondje uitgaan. Tot iedereen gaat aftellen, het vuurwerk komt en iedereen dolgelukkig elkaar een gelukkig nieuwjaar wenst. Dat was wel even een heel bijzonder moment!

In onze airbnb zat een tv. Na maanden geen tv gezien te hebben (oke, in cafés enzo wel, telt niet), was dit wel heel chill. We hebben nieuwjaarsdag met z'n alle brak op de bank 'Say Yes to the Dress' gekeken, haha. En we hadden eindelijk weer snel internet, dus gelijk maar wat films en series gedownload.

Stellenbosch
Nu zijn we weer terug in Stellenbosch. Nog 2,5 weken en dan vliegen we weer terug naar Nederland. Gaat opeens heel snel. We moeten nog veel doen voor het onderzoek en werken daar nu elke dag aan, maar daarnaast willen we nog heel veel doen. Aankomend weekend gaan we dan eindelijk (ja, zo slecht, nu pas) de Tafelberg beklimmen. Ook gaan we nog een wijntour doen. Het tweede (en laatste..) weekend is Jeanique jarig. Waarschijnlijk gaan we dan een spa-dag doen en dan 's avonds met z'n alle uit eten en uit.

Hoewel we nu dus elke dag aan het onderzoek werken, is dat nog wel even een dingetje.. De Health Promoters hebben nog een week vakantie en we mogen ze alleen storen als het écht belangrijk is. We hadden ze gevraagd een paar berichten voor social te checken voor de vakantie, zodat we die konden plaatsen. Dat is niet gelukt, dus daar kunnen we niet verder mee. We zijn dus vooral voorbereidend werk aan het doen, zodat ze maandag alles in één keer kunnen checken en we full speed vooruit kunnen. Nog even knallen dus!

Onze roadtrip was echt geweldig. Vooral de panoramaroute en het Krugerpark vond ik zo bijzonder! Als jullie nog zo'n reis willen maken heb ik heeeel veel tips. Zo is het cool op naar Kruger te gaan begin november, omdat dan veel kleintjes geboren worden. Ik zou St. Lucia en Durban overslaan. Durban zeker in de Zuid-Afrikaanse zomervakantie overslaan, want iedereen uit Joburg vertrekt daarheen.

Ik zie jullie snel weer!
Kus!

• 05 Januari 2017 - 14:14

Piet:

dus dat is nog top secret...... Ben benieuwd :-)
    Wederom weer een leuk verhaal!

• 06 Januari 2017 - 16:41

Dorien:

Wat een avonturen! Leuk om het allemaal te lezen.