Eerste dagen in Zuid-Afrika - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Mandy en Jurjen .. - WaarBenJij.nu Eerste dagen in Zuid-Afrika - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Mandy en Jurjen .. - WaarBenJij.nu

Eerste dagen in Zuid-Afrika

Door: Mandy de Kruijf

Blijf op de hoogte en volg Mandy en Jurjen

08 November 2016 | Zuid-Afrika, South Africa

Hallo!

Jurjen en ik zijn zaterdag vertrokken naar Zuid-Afrika. We reisde samen met Nikki, Oscar en Anne uit onze projectgroep. Na een uitgebreid afscheid (en een traantje) zijn we vertrokken. Eerst zes uur naar Doha en vervolgens negen uur naar Kaapstad. De eerste vlucht ging prima, de tweede was minder leuk. Vooral omdat het een nachtvlucht was. Steeds als ik in slaap viel en vervolgens weer wakker werd hoopte ik dat er minstens drie uur voorbij was, maar dan was het nog geen 30 minuten later. We kwamen dus lekker gaar aan in Kaapstad. Dat was gelukkig wel al snel over: toen we aankwamen werden we begroet door een koor van zingende kinderen. Ze kwamen niet voor ons, maar het was wel een leuke binnenkomst.

Vervolgens hebben we de auto gehaald en mochten Nikki en Anne aan de andere kant van de weg rijden. Pfoe, dat is echt nog moeilijk.. Het voelt gigantisch onnatuurlijk om een grote bocht naar rechts te draaien. Af en toe roept iemand heel hard en daardoor zijn we gelukkig nog niet gaan spookrijden..

Vervolgens zijn we naar de woning gegaan. Ons appartement voor de komende weken is heel erg relaxed. We hebben genoeg ruimte, een fijne woonkamer/keuken en een fijn terras. Binnenkort komt Jeanique ook naar Zuid-Afrika en wonen we hier met z'n 5e (Anne woont ergens anders). Daar is de woning alleen niet echt op ingericht. Er zijn genoeg bedden, maar er staan vier stoelen en vier barkrukken. Anne en Bas eten 's avond bij ons, waardoor we aan een hoge tafel eten met barkrukken en twee mensen op lage stoelen. Dat ziet er vooral erg grappig uit.

De eerste dag zijn we dus gelijk naar ons appartement gegaan. We hebben even onze spullen uitgepakt en daarna zijn we uit eten gegaan in Stellenbosch bij een burgerrestaurant. Een paar wijntjes en heel gigantisch lekker chocolade toetje later zijn we in bed gedoken. Stellenbosch is echt een studentenstad en dat zag je ook duidelijk in het restaurant.

Dag twee was maandag. We begonnen behoorlijk actief. Heel leuk, Jurjen en Oscar hebben besloten om Insanity te gaan doen. Nikki en ik hebben ons maar aangesloten, dus we gaan nu om de dag met z'n vieren trainen. Als iemand een dag mist, moet er 5 euro in de pot en daarmee gaan we aan het einde van de vakantie iets leuks doen. Leuk idee.. De rest van de dag waren we vrij. De vrije dag hebben we gebruikt om Stellenbosch te leren kennen. We zijn naar de Eikestad Mall geweest. Een gigantisch winkelcentrum in het centrum van de stad. Jurjen heeft een korte broek en een zwembroek gekocht en ik twee jurkjes. Daarna hebben we geluncht met z'n alle en zijn we boodschappen gaan doen. 's Avonds hebben we samen gegeten en hebben we Monopoly gespeeld (ja, echt.. ).

Dag drie hadden we aan het einde van de ochtend afgesproken met George en Elaine van de Health Promoters. Eindelijk aan de slag! We hebben besproken wat we gaan doen en elkaar beter leren kennen. Het hoofdgebouw van de Health Promoters (HPSA) zit in de township Kayamandi. Heel bizar, aan de ene kant van de straat staan mooie, grote huizen. Aan de andere kant begint de township. In de townships moet je echt met je ramen dicht rijden en je deuren op slot houden. Er is ook best een grote kans dat je overvallen wordt, dus wij nemen alleen oude telefoons mee (als dat nodig is).

Na de afspraak zijn we naar Weltevreden gereden. Dit is de wijnplantage waar ons evenement de 27ste zal plaatsvinden. Wauw! Onwijs mooie plek! We hebben daar geluncht en zijn toen opgesplitst. Oscar en Nikki zijn naar huis gegaan om lasagna te maken en Anne, Jurjen en ik zijn naar het vliegveld gereden om Bas op te halen. De vriend van Anne woont in een township, dus daar gingen we even langs rijden om wat af te geven. Daar kwamen we allemaal kinderen tegen die ons het dansje dat zij hebben geoefend gingen laten zien. Die kids hadden echt een perfect ritmegevoel en het zag er super leuk uit!

Zuid-Afrika is echt een compleet andere wereld, vooral omdat de verschillen zo gigantisch zijn. Ons huis is heel streng beveiligd. We hebben zowel een binnen als een buitenalarm en er zijn guards die binnen een paar minuten voor de deur staan als het alarm af gaat. Allebei de ochtenden is het alarm afgegaan (om 8 en 9 uur), waarschijnlijk door een kat. Heel leuk.

Morgen gaan we weer naar Weltevreden (event locatie) met George, Anne, Bas en iemand van de locatie. Donderdag hebben we een afspraak met Elaine en die woont aan het strand, dus dan gaan we dat verkennen. Hopelijk kunnen we vrijdag vrijhouden zodat we eindelijk naar Kaapstad kunnen!

Foto's toevoegen lukt me nog niet helemaal, dus die houden jullie tegoed...

Doei!
Mandy en Jurjen

• 09 November 2016 - 17:02

Michel:

leuk dat jullie je vermaken tot nu toe! ben heel benieuwd naar de rest van jullie verhalen ! geniet lekker met ze allen en succes met jullie project !

xx

• 09 November 2016 - 17:48

Peter:

yesss!!
    Super leuk staying tuned!

• 11 November 2016 - 10:15

Jael:

Hey mensen,
    Wat gaaf om te zien. Ziet er goed uit hoor. Heel veel plezier!
    Groeten uit regenachtig Nederland :-p