Summer Celebration - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Mandy en Jurjen .. - WaarBenJij.nu Summer Celebration - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Mandy en Jurjen .. - WaarBenJij.nu

Summer Celebration

Door: Mandy

Blijf op de hoogte en volg Mandy en Jurjen

28 November 2016 | Zuid-Afrika, South Africa

Gister was de dag waar we zo lang naar toe hebben gewerkt: het event, Summer Celebration. In september begonnen we met onze minor en hadden we het idee om een gigantisch evenement neer te zetten met een markt, optredens en workshops. We werkte keihard en het was echt heel leuk en leerzaam om daaraan te werken. Helaas bleek één week voor vertrek dat de vergunningen niet door gingen (gaat allemaal wat langzamer in Zuid-Afrika :') ). Snel hebben we het hele event veranderd. We besloten om een select aantal mensen die in Stellenbosch wonen en/of werken uit te nodigen op Weltevreden Wine Estate. Deze mensen gingen we door middel van van verschillende presentaties en traditionele dans meer vertellen over de Health Promoters.

Afgelopen week hebben we met z'n vieren (Bas, Anne, Jurjen en ik) gewerkt aan het organiseren van het evenement. Zondagochtend hebben we nog snel met Nikki en Oscar Insanity gedaan en vervolgens gingen we naar de locatie. Nadat we alles klaar hadden gezet druppelde de mensen binnen. De opkomst was helaas lager als we hadden verwacht, maar het was wel een hele leuke en leerzame dag. Jurjen opende het event door te vertellen waarom wij hadden gekozen om met de Health Promoters te vertellen. Vervolgens gaven George (CEO van de Health Promoters) en Elaine een presentatie . Daarna waren de Health Promoters zelf aan de beurt. Deze mensen geven de workshops aan de mensen in de townships en zijn zelf ook locals. Ze stelde zich allemaal voor en Xolisa (De X spreek je uit als een klak met je tong) vertelde meer over de impact van de gezondheidsvoorlichting op haar studenten. We sloten af met een traditionele dansgroep van de vriend van Anne. Dat was echt zo onwijs leuk. De dansers waren super energiek en vrolijk, de perfecte afsluiting.

Komende week gaan we verder met ons onderzoek. We hebben op het evenement getest hoe verschillende delen van het verhaal overkomen op mensen en hier gaan we nog dieper op in de komende weken.

Maar de rest van de week hebben we heus niet de hele tijd aan het evenement gewerkt.. Maandagavond hebben we gebraaid bij Anne en haar huisgenoot Nikki (andere Nikki dus). Dinsdag hebben we volgens mij de hele dag gewerkt (weet 't niet meer precies).

Nadat Anne, Jurjen en ik woensdag de hele dag in een bar hadden gezeten om te werken (goed wifi!) zijn we 's avonds daar gebleven. De andere sloten later aan en we hebben daar lekker gegeten en vervolgens vlogen de flessen wijn erdoor. Bas liet zijn kunsten zien door een fles rosé in een paar seconden te atten en 's avonds heeft Oscar ons nog een mooi optreden gegeven.

Donderdag zijn we met Nikki en Oscar mee gegaan naar Baphumelele in de township Khayelitsha. Dit is een tehuis voor kinderen. Moeders die niet voor hun kindje kunnen zorgen kunnen de baby daar achterlaten en de kinderen wonen dan tot hun 18e in een huis op het terrein daar. Elk kind woont met een aantal pleegbroertjes en -zusjes in één huis met een vaste pleegmoeder. De Health Promoters heeft daar een ruimte waar zij workshops geven. Vervolgens hadden we een vergadering met George en Elaine. We zijn tussendoor snel gaan lunchen bij een restaurantje waar we langs reden. Ik had een wrap met kip die gigantisch vies was. De kip was helemaal pappig geworden door de smerige saus.

Wat vooral leuk was, was dat Jurjen opeens keihard 'AUW!' riep. Bleek dat hij per ongeluk zijn vinger tussen zijn hamburger had gestopt en daarin had gebeten. Wij lachen hem daar nu nog steeds om uit.

Vrijdag hebben we gesport en gewerkt, zaterdagochtend zijn we de laatste dingen gaan afmaken voor het evenement en gingen we de programma's etc. printen. Zaterdagmiddag zijn we nog naar het strand in Muizenberg gegaan met Nikki, Oscar, Anne en Bas. Daar heeft Jurjen voor het eerst in zijn leven gesurft. Nee, hij heeft geen les gevolgd. Hij heeft gewoon een wetsuit en een surfplank gehuurd voor ongeveer acht euro en is toen anderhalf uur in het water gaan dartelen. Bleek dat een stukje verder gewoon een haai dicht bij de kust zwom, maar die houdt de kustwacht goed in de gaten. Ze hebben overal vlaggen hangen en als er één echt dichtbij is gaat er een alarm af. Dat is gelukkig nog niet gebeurd. Binnenkort gaan we waarschijnlijk een keer surflessen nemen.

Zondag, op de dag van het evenement dus, kwam Jeanique eeeeindelijk aan in Zuid-Afrika. Eindelijk is ons team compleet! Ze landde om half twaalf en sloot om twee uur gelijk aan bij het evenement. Na het evenement zijn we met z'n alle uit eten geweest bij een Hussar Grill in Stellenbosch. Ze hebben daar een heel lekker chocolade toetje!

Vandaag zijn we een beetje aan het luieren. Ik ben bezig met foto's en filmpjes uitzoeken van het evenement en ik ga zo werken met Anne aan een blogje voor de Health Promoters. Morgen gaan Anne en Nikki parachute springen. Hopelijk gaan Jurjen en ik van het weekend eindelijk duiken.. even uitzoeken.

Dat was 'm weer, lang verhaal!
Tot volgende week :)