Zomervakantie! - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Mandy en Jurjen .. - WaarBenJij.nu Zomervakantie! - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Mandy en Jurjen .. - WaarBenJij.nu

Zomervakantie!

Door: Mandy

Blijf op de hoogte en volg Mandy en Jurjen

15 December 2016 | Zuid-Afrika, South Africa

YES! Morgen begint onze zomer/kerstvakantie! Stellenbosch is een studentenstad en de meeste studenten hebben al een tijdje vrij, dus de stad is behoorlijk leeg gelopen. Morgen vliegen Jurjen en ik naar Johannesburg en pakken we gelijk de auto naar Sabie. Dan gaan we een paar dagen de Panoramaroute doen en vervolgens naar het Krugerpark.

De laatste keer dat ik een blog schreef is al meer dan een week geleden, dus ik heb nog wat in te halen. Als eerste goed nieuws: ik heb een afstudeerstage bij Achmea! Dat is toch wel fijn zo voor de vakantie. No stress enzo..

Verder stond de afgelopen week vooral in het teken van werken. De Health Promoters hadden alleen nog een Nederlandse pagina. Deze is wel bedoeld voor iedereen (dus wereldwijd), maar wordt beheerd vanuit Nederland en de content op de pagina is ook vooral interessant voor Nederlanders. We hebben dus een Zuid-Afrikaanse versie gezet. Ik heb allemaal posts voor de komende drie weken gemaakt, maar het duurt altijd even voor dat is nagekeken. Dus dat betekent toch maar de laptop mee en over een paar dagen in een hotel aan het werk. Daarnaast moeten we morgen de nieuwe versie voor het verslag voor school inleveren.

Maar er was natuurlijk ook nog fun-time! Jurjen en ik hebben gister onze PADI's gehaald! Jurjen ging voor z'n eerste (open water) en ik voor het vervolg (advanced). Het duiken hier is echt heel erg wennen. Ik heb mijn eerste PADI in Thailand gehaald en heb tussendoor nog in Ibiza gedoken. Daar is het water heel erg helder en kun je vele meters verder kijken. In Thailand werd ik echt verliefd op duiken, het is precies zoals je op de mooie plaatjes in tijdschriften ziet.

In Kaapstad is dat dus niet. Ten eerste is het mega koud, waardoor je twee wetsuits over elkaar aan moet, inclusief muts, schoenen en handschoenen. Alsof je in de winter in Nederland zit (mocht ik wel het cadeau van Sandra openen). Daarnaast is het water ook heel troebel. De eerste duik was het zicht nog best goed, zo'n 7 meter. De tweede duik was het max. 3 meter en was de stroming heel erg sterk. Mijn duikinstructeur zei zelfs: 'Ik heb altijd al willen invullen dat de stroming 'extreem' was'. Dat is vooral heel chill als je tussen twee rotsen door zwemt en steeds tegen één kant gegooid wordt. Maar het papiertje is binnen dus wij mogen vanaf nu samen een duikje wagen.

Tsja.. verder.. de meetings met de Health Promoters lukken echt nooit binnen een uur, hoe goed we ook ons best doen. Vandaag hebben we weer twee uur met iedereen, inclusief de mensen in Nederland, geskyped.

Oh.. ik zou bijna vergeten wat we afgelopen weekend hebben gedaan. De vriend van Anne, Loyiso, woont in de township bij Kaapstad, Khayelitsha. Hij organiseert fietstours door de township. Oscar scheet zeven kleuren, maar we zijn allemaal midden in de township de auto uitgestapt en de fiets op gesprongen. Echt een super vette ervaring! We gingen eerst een stukje lopen en kwamen toen bij een aantal mensen in huis. Er zijn een hoop Christelijke mensen in de townships, maar de meeste mensen geloven meer in hun voorouders dan in God. Ze doen dan ook veel rituelen om zichzelf te verbinden met hun voorouders. Zo heeft Loyiso op 5 jarige leeftijd het topje van zijn pink af moeten hakken (deed hij niet zelf ofc.) en moeten begraven op heilige grond waar ook zijn voorouders begraven lagen. De familie waar wij langs gingen waren bezig met dansen en zingen. Ook hadden ze een soort verfblik waar een drankje in zat. Dat dronken de voorouders ook en zodra zij dat ruiken, zouden ze naar de familie komen. Iedereen dronk daar dus van. Het smaakte een beetje naar heel erg vies en zoet bier en het zag eruit als een gelig soort melk. De familie was onwijs aardig en probeerde alles wat ze deden uit te leggen en ze waren heel erg blij dat wij ook van het drankje wilde drinken, want hoe meer mensen het doen hoe beter het werkt.

Vervolgens gingen we in zo'n typisch Afrikaans busje naar de andere kant van de township om de fietsen te halen. Die busjes rijden overal en je kan er gewoon in en uit wanneer je wilt. Het kost 8 Rand per rit, wat ongeveer 0,50 cent is. Ze rijden echt als idioten. We hadden net wat woorden van de lokale taal Xhosa geleerd, dus dat was leuk! Vervolgens gingen we eerst een stuk klimmen voor mooi uitzicht en toen terug fietsen. Overal zijn vriendelijke mensen en iedereen zwaait naar je. Veel mensen kunnen Engels en roepen van alles naar je. Als toerist ga je daarheen, maar eigenlijk ben je zelf de attractie. Toen we terug kwamen bij de auto's waren daar iets van 10-15 kinderen die helemaal blij werden om ons te zien. Heel veel sprongen achterop en bleven de hele straat naast ons rennen. Ze kunnen bijna allemaal goed Engels en zijn super enthousiast en hyper. Super leuk ook om te zien hoe ze met wat hout, kratten en touw een skelter hadden gebouwd.

Vervolgens zijn we nog even naar een soort Mzoli's gegaan. Ik weet niet meer hoe het heet, maar het was een plek waar mensen uit de townships samen kwamen. Een soort groot schoolplein met hekken erom. Je wordt gefouilleerd als je naar binnen gaat. Binnen heeft iedereen mooie kleding aan, er draait muziek en je kan er drinken. Ook kan je er braaien. Je wijst in een vitrine aan welk vlees je wilt en dan nemen ze dat mee naar achter om te braaien. Vervolgens krijg je een mand mee vol met het vlees en kun je dat eten. En nee, mensen kopen daar niet maar 3 stukjes vlees. Een hele mand vol met worsten, rund en kippenpoten is gebruikelijker en dat deel je dan met de groep.

Morgen vliegen we dus naar de andere kant van het land. De koffers zijn ingepakt en de afspeellijsten in Spotify zijn opgesteld, dus er kan niks meer verkeerd gaan. Of toch wel. Jurjen dacht dat 'surname' in het Engels 'voornaam' betekent. Hij mag dus vanaf nu nooit meer tickets boeken voor ons. Geen zorgen, onze namen konden kosteloos worden opgedraaid (kan Quatar nog wat van leren). Dus wij gaan gewoon morgen.

Doei. Reactie is lief!

• 15 December 2016 - 20:42

Piet:

Veel plezier met z'n tweetjes op deze mooie trip.
    Stuur maar gauw een paar leuke foto's op.

• 16 December 2016 - 09:10

Barbara:

Jullie beleven wat daar! Gefeliciteerd (nogmaals) met je afstudeerstage en met jullie Padi's. en nu een rondreis, jammer dat we er niet bij zijn het lijkt me mega mooi daar. Veel plezier en doe voorzichtig met al die wilde dieren haha ben benieuwd welke jullie allemaal gaan spotten. Liefs mam xxx

• 16 December 2016 - 09:35

Dorien:

Wat een mooie verhalen, ervaringen, gebeurtenissen!! En vandaag een volgende vliegreis en ben heel benieuwd naar jullie vervolgbelevenissen. Veel plezier en laat maar regelmatig even van jullie horen!
    Liefs Dorien