Zon, zee, strand.. - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Mandy en Jurjen .. - WaarBenJij.nu Zon, zee, strand.. - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Mandy en Jurjen .. - WaarBenJij.nu

Zon, zee, strand..

Door: Mandy

Blijf op de hoogte en volg Mandy en Jurjen

04 December 2016 | Zuid-Afrika, South Africa

Wow, vandaag zijn we al een volle maand in Zuid-Afrika! Als ik dan hoor dat het in Nederland zo intens koud is, geniet ik nóg harder van het zonnetje hier. De tijd gaat heel erg snel, maar gelukkig zijn we nog niet eens op de helft (hoewel wel bijna..).

Dus weer tijd voor een weekverslag! Dinsdag zouden Nikki en Anne gaan parachute springen, maar het waaide te hard en dat ging dus niet door.

Woensdag hadden we een werkdagje. Terwijl de andere naar een workshop van de Health Promoters gingen voor hun deel van het onderzoek, zijn Jurjen, Anne en ik in een leuk café in Stellenbosch gaan zitten, The Trumpet Tree. Het was een soort grote tuin met picknicktafels. Hoewel The Trumpet Tree midden in het centrum staat, was het een hele fijne plek door de houten omheining en de bomen. Lekker muziekje, drankje, hapje.. Laptop open en lekker gewerkt.

's Avonds hebben Jur en ik samen nog een filmpje gepakt in de bios hier. Echt heel maf.. je kan hier popcorn kopen, maar dan is het wel popcorn zonder enige smaak. Ze hebben dan van die dingen met kruiden staan en dat kan je dan zelf erop gooien. Heel onhandig, een volle bak popcorn mixen met kruiden. Het was ook smerig.

Op donderdag moesten Jurjen, Anne en ik heel vroeg opstaan. Anne had geregeld dat we een vrouw konden interviewen. Deze vrouw is Amerikaans, maar woont al jaren in Zuid-Afrika. Ze werkt voor verschillende non-profit organisaties en helpt hun met het ophalen van fondsen. In een uur hebben we al onze vragen op haar afgevuurt en heeft ze ons interessante nieuwe inzichten gegeven. Toen we het interview hadden afgenomen, was het lunchtijd. Met z'n drieën gingen we een leuke wijk in in Kaapstad: Observatory. Mensen die eerder in Kaapstad zijn geweest zullen dit zeker kennen. Het is een leuke en veilige wijk waar veel studenten gaan wonen als ze in Kaapstad verblijven. Anne is eerder in Kaapstad geweest en heeft daar toen gewoond, dus zij wist leuke tentjes aan te wijzen. Uiteindelijk hebben we lekker geluncht en kreeg ik een heerlijke smoothie. Ik zou daar echt zo voor terug gaan. Later op de dag hadden we nog een bespreking met de Health Promoters in de township Kayamandi.

Vrijdag deden Anne en Nikki opnieuw een poging om uit een vliegtuig te springen. Het lukte ze! Het landen ging overigens ook goed.. Ondertussen gingen Jurjen, Jeanique en ik naar Muizenberg voor een surfles. Mijn allereerste! We kregen een wetsuit aan met lange pijpen en mouwen, want het water is heel erg koud. Met onze plank doken we, na wat instructies, de zee in. We kregen één uur les en mochten vervolgens nog één uur de surfplank lenen. Wauw, wat is dat nog moeilijk zeg.. Ik heb in totaal twee keer kunnen staan om m'n bord. Bij Jurjen ging het een stuk beter, maar hij had natuurlijk ook al een keer eerder geprobeerd. Het moeilijkste vond ik het inschatten welke golf 'goed' was. Maar wel voor herhaling vatbaar, dus binnenkort gaan we weer een keer een surfplank huren.

Jeanique heeft tijdens het surfen van de instructeurs ook een nieuwe bijnaam gekregen: Little Beyoncé. Het was volgens mij niet helemaal de bedoeling dat ze het zelf zou horen, maar ik stond er naast en nu houden we 'm erin! :)

Zaterdag gingen Nikki, Oscar en Jeanique (aka Little Beyoncé) op safari vlakbij Kaapstad. Jurjen en ik gingen niet mee, omdat wij over drie weken al op safari gaan in het Kruger park. Wij zijn het centrum in gedoken op zoek naar Sinterklaas cadeautjes. Want hoe chill ik het ook vond dat ik dit jaar geen surprises hoefde te maken, ik ben toch - deels - bezweken onder de druk. We hebben lootjes getrokken, kopen allemaal een klein cadeau en schrijven een gedicht.

Dus.. Jurjen en ik de stad in. Als eerste kochten we kleding voor onszelf.. Ik kocht een (onwijs mooi!) jurkje, een korte broek en twee shirtjes. Jurjen kocht drie tanktops. Hij krijgt namelijk heel mooi van die truckersarmen, omdat hij altijd een t-shirt aan heeft. Ik zou graag vertellen wat we nog meer hebben gekocht, maar dat moet nog even geheim blijven..

Die avond gingen we met z'n alle uit. We begonnen met poolen, gingen toen naar een cocktailbar en eindigde in de Nu bar. Het was erg gezellig, ik had m'n nieuwe jurkje aan, de muziek was lekker en ik heb zelfs een potje poolen gewonnen, dus het was perfect! De andere hadden behoorlijk wat getankt, dus dat zorgde voor leuk foto's, filmpjes en gesprekken met de taxichauffeur. Aangezien onze taxichauffeur ook Oscar heette, heeft Oscar hem een flinke fooi gegeven.

Vandaag (zondag) zijn we naar Campsbay geweest. Jurjen en ik hadden daar afgesproken met Paul en Jeanique, Nikki en Anne gingen uitbrakken op het strand. Met Paul zijn we in een leuke tent aan het strand gaan lunchen en vervolgens zijn we naar Seapoint gereden en hebben we daar over de boulevard gelopen. Paul vertelde dat in de zomer het water rondom Kaapstad zelfs kouder is, omdat dan ook het ijs Antarctica smelt. Daardoor komt er steeds kouder water in de zee. In de winter smelt daar minder ijs.

We hebben nog een uurtje op het strand gelegen en zijn toen naar huis gereden om pizza's in de oven te gooien. Toen ik 's avonds thuis kwam, mocht ik van moeders mijn (en Jurjens) Sinterklaas cadeautje open maken. Daar kwam een lief gedicht uit met een boekje met foto's van voorgaande jaren dat we Sinterklaas vierde. Super lief!

Komende week gaan Jurjen en ik beginnen aan onze Padi's. Dinsdag en donderdag hebben we een volle dag les. Dus Jurjen mag morgen flink aan de bak om alle theorie te leren. De andere dagen gaan we werken aan ons verslag, want dat moet ook gebeuren :) En morgen natuurlijk Sinterklaasavond!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mandy en Jurjen

Actief sinds 24 Okt. 2016
Verslag gelezen: 155
Totaal aantal bezoekers 5413

Voorgaande reizen:

05 November 2016 - 22 Januari 2017

Minor in Zuid-Afrika

Landen bezocht: